Erdőkerülő

Természetjárás Gyaloglás Kirándulás Teljesítménytúra

Miért?

Mert rengeteg hely van Magyarországon, amit látni érdemes!

Ajánlott kilátók

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

Ez-az

Úti- és képeskönyv helyett...

... amerre megfordultam.

Ajánlott zarándokhelyek

Címkék

2011 (10) 2012 (46) 2013 (25) 2014 (32) 2015 (2) 2016 (7) ajánló (11) Alföld (5) április (11) Árpád-kilátó (1) augusztus (4) A Budai-hegység távoli csúcsai (1) A híd túl messze van (1) Bakony (7) Bálvány (1) Barlangtól-Barlangig (1) beszámoló (52) Bika Félmaraton (1) Börzsöny (14) Börzsönyi Kék (1) Börzsöny kapuja (1) Budai-hegység (15) Budai zöld túra (1) Buda barlangjai (1) Bükk (27) Bükkalja (5) Bükkalja Gyöngyszemei (2) Bükki Kilátások (2) Ciszterci apátság romjai (1) Csergezán Pál-kilátó (1) Cserhát (2) Cserhát 40 (1) Cuha-völgy (1) Cuha 50 (1) december (8) Dél-Börzsönyi Kilátások (2) Dél-Dunántúli Kéktúra (1) Dobogó-tető (1) Dobogókő (1) Dömösi prépostság romjai (1) Eger Csillaga 20 (1) Egri Bükk (3) február (5) Fekete-hegyek (1) Felső-Homokhátság (2) Felső-Homokhátság 20 (1) felszereléslista (1) futás (2) Galga 25 (1) Gödöllői-dombság (5) gyaloglás (67) gyalogtúra (71) Három-kő (1) Hatvan (1) Horváth József emléktúra (1) január (8) jelvényszerző (5) Julianus-kilátó (1) július (4) június (9) Kaán Károly-kilátó (1) Kaptárkövek (1) Karancs-Medves 20 (1) Karancs Medves (1) Kecske-kő (1) Kerecsen 20 (1) Kerek-templom (Bakonyszentlászló) (1) Királyrét 30 (1) kirándulás (74) Kis-Hárs-hegy (1) Kitörés 60 (1) Kiútahírem (1) Klastrompuszta (1) Kőris-hegy (1) Látó-hegy (1) Lesvadászat (1) Magyarországi Forrástúrák (1) május (16) Makovecz Imre-kilátó (1) március (7) Mátra (9) Mátraalja (2) Mátrahegy túra (1) Mátra 60 (3) Millenniumi kilátó Cserépfalu (1) Nagy-Hárs-hegy (1) Nagy-Kopasz (1) Nagybörzsönyi Kétlevelű (1) Négy kolostor útja a Pilisben (1) Nik 40É (1) november (8) off (5) október (2) Őr-kő (1) ősborókás (1) összesítés (5) pálos kolostorrom (2) Pálos kolostorrom Bükkszentlélek (1) Pásztó 50 (2) Patai Mátra 50 (1) Pilis (11) Pilisszentkereszt (1) Pilisszentlélek (1) Pilis 35 (2) Piros 35 (1) Püspöki kör 50 (1) Rezső-kilátó (1) Salgóvár (1) Sorrento 21 (1) Szent István-templom (1) Szent Kereszt kolostor (1) Szent Márton templom (1) szeptember (3) Szűz Mária-plébániatemplom (1) tájkép (28) Tar-kő (1) Tarnai-pihenő (1) Téli Körös (1) Téli Mátra (1) teljesítménytúra (66) természetjárás (72) terv (12) Tisza (1) Tortúra (4) túra (74) túramozgalom (5) túrázás (53) Vajda Péter-kilátó (1) vasútállomás (1) virág (10) Visegrádi-hegység (5) Witt Lajos-kilátó (1) Címkefelhő

Karancs-Medves 20

2011.05.01. 17:22 | H2T | Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló túra kirándulás túrázás teljesítménytúra 2011 gyaloglás természetjárás Karancs Medves

35-nek terveztem, 20 lett belőle.

Sajnos a 3+3 órás oda-vissza utazás és még az estére beeső egyéb teendők miatt nem engedhettem volna meg magamnak a 35 kilométeres túrára szánni 7 órát. A futáson vacilláltam még egy kicsit, de aztán nem bíztam annyira az időjárásban, hogy eső nélkül kihúzzam, így azt se vállaltam - maradt a 20 kilométeres gyorskör.

 

Reggel 8-kor indultam, a cél a 12:00-s beérkezés volt, minden megállóval és egyébbel együtt (hadd tegyem hozzá, hogy ilyet nem nagyon terveztem), plusz a 12:29-es vonat elérése.

A túra jól kezdődött: semmi hosszú aszfalt, egyenes, párszáz méter után egy meredek lépcső és egy szerpentin föl a Kálváriára és onnan már kezdődik is az erdő, ez kiváló felütés. Az emelkedő viszont agyonveri az átlagot már az elején, ezért aztán szaporázom, a néhány lejtőbe belekocogok. Helyenként szép kilátás délnyugat felé, helyenként csak jobbra meredek emelkedő, balra pedig vízmosás, az alján egy kevés vízzel. Ideális túrázóidő van: menet közben nem fázom, de nem is izzadok, mint a ló.

Az első pontra körülbelül 10-12 sporttárssal egyszerre érek oda és meglepve konstatálom, hogy a 20. rajtszámmal megyek a 20 kilométeres távon - 06:00-tól lehetett indulni, én 08:00-kor indultam, tehát nem túl sokan alacsonyodtak le ehhez a távhoz. Két idősebb hölgyön és rajtam kívül mindenki elkanyarodik a Karancs felé. Enyhe emelkedő, helyenként párhuzamosan futó utak - valószínűleg a terepkerékpárosoknak köszönhető - egész Somoskőújfaluig együtt halad a túra útvonala a kijelölt kerékpáros útvonallal.



Gyorsan ott vagyok a pihenő réten, ahol egy családapa Bear Gryllst játszik és bemutatja a tűzrakás művészetét népes famíliájának. Nemsokára már a Salgó várrom is felbukkan a láthatáron, meg is próbálom lefényképezni, de túl nagy reményeket nem fűzök a képhez (ahogy sikerül adatkábelt szereznem, feltöltöm a képeket, januártól kezdve).

Hamarabb elérem Somoskőújfalut, mint gondoltam, lekocogok a vasútvonalig, megkeresem a gyalogos felüljárót és igénybe is veszem, ahogy azt az itinerben kérték, bár tény, hogy simán át lehetne jutni a vágányokon is.

Nem sokáig rontom a falu levegőjét, elhaladok a nagyon szép fekvésű temetője mellett, útbaigazítok két tanácstalannak tűnő sporttársat, akik a 35-ös túrán vannak (hm, hétkor indultak, akkor gyorsan jövök vagy lassan?), aztán a vasúti alagútnál kisebb emelkedő következik.

Felérve megint megpróbálom lefotózni a Salgót és jön egy - ezúttal kissé dühös - 50 kilométeren indult sporttárs, aki rossz irányba indult a sárga kereszten a várromból lefelé, ezért aztán szembe jött velem. Megteszünk pár száz métert közösen, kiokoskodjuk, hogy hol hibázhatott, aztán én megyek balra a frissítőpont felé, ő meg jobbra tovább. (A hátam mögül hallom, ahogy az elsőként tanácsot kérő páros itt is bizonytalankodik, míg meg nem találják a vadászház irányát jelző táblát.)

Frissítőponton pecsételés, két hagymás-zsíros kenyér, két pohár vízzel, aztán megyek is tovább. Mielőtt ideértem volna, után akartam tölteni a vizemet, de látva, hogy itt is csak pár zsugor ásványvíz van, inkább hagyom.

A túra "legdulvább" része jön, emelkedő a Salgóra, a víz lever, de elég jó tempóban sikerül felkaptatnom. Pecsételés és megyek is lefelé. Minden irányból mindenfelé túrázók. Meghúzom a bakancsom - utólag kiváló ötletnek bizonyul.

Jön a menetrendszerű elkavarás: 2-300 métert rossz irányba megyek a piros L-en és erre csak akkor jövök rá, amikor kijutok egy kis üdülőközpont parkolójába, ahol kb. háromféle jel van a piros L-en kívül, de egyik sem piros sáv. Tehát a hosszabb távon indulók útvonalán vagyok.

180 fokos forduló, térkép és GPS egyeztetés. Két választásom van: vagy visszarongyolok a piros L-en a Boszorkánykőig vagy - és itt gyullad ki a kis villanykörte - szintvonalon maradva délkeleti irányban haladok körbe a Boszorkánykő alatt egész addig, míg el nem érem a lefelé vezető csapást (ami térkép szerint az egyetlen arrafelé, tehát nem lehet eltéveszteni se).

A terv sikerült, néhol találtam valami ösvényre hajazó dolgot, néhol meg nem, ott általában sűrű volt a növényzet, a hegyoldalban pedig helyenként eléggé instabilak voltak a kis bazaltkövek, így aztán a szintvonalon maradás helyett körülbelül 40-50 métert süllyedtem lefelé, de megúsztam egy öt centis karcolással a jobb alkaromon és már törtethettem is lefelé az újra megtalált piros L-en. Sajnálatos módon így lemaradtam a csodás kilátásról, de én élveztem ezt az offroad levágást is.

Úgy számoltam, körülbelül 20-30 percet veszthettem, de még nem volt tizenegy óra sem, így aztán simán be tudom még hozni - következett a futós rész.

Az itiner szerint (most nincs előttem, de valahogy így fogalmazott) a villanyvezeték vonalában jobbra kell fordulni. Én ki is lyukadtam a villanyvezeték irtásának és a piros L ösvényének derékszögű találkozásában. Az előző átvágás után már nem is nagyon kellett gondolkoznom, és el is fordultam jobbra - párszáz méter következett az oszlopok alatt, majd átkecmergés egy két méter mély és három méter széles árkon. Itt már gyanakodtam, hogy valószínűleg nem ott gondolták a szervezők a jobbra fordulást, ahol én.

Itt azonban már megvolt a piros sáv, amit a célig kellett követni. Két kis hullám után nagyobb lejtő jön: nekiálltam újra a futásnak, hogy behozzam az elvesztegetett időt, tizenegy óra volt és úgy saccoltam, még lehet vissza úgy 5-5,5 kilométerem.

Talán nyolc percet futhattam lefelé, amikor beleütköztem az utolsó ellenőrzőpontba - gyakorlatilag a pontőröktől tíz-tizenöt méterre fordultam ki a bokrok közül. Itt se időztem sokat, pecsételés, rövid útbaigazítás a jelzések hiányossága miatt és megyek tovább. Egy menetben lefutok a műútig, közben megelőzök még egy turistacsaládot.

Jön a túra kellemetlen része. Az ötvenesek minden bizonnyal megszenvedték az utolsó három-négy kilométert (bár még mindig jobb, mint a Pásztó 50 első és utolsó 4-4 kilométere), én meg nagyjából végigfutottam a hátralevő részt.

Salgótarján külvárosa katasztrofálisan néz ki, amilyen szép volt a táj egész idáig, olyan lehangoló volt az iparterület és a lerobbant lakóövezet közvetlenül mellette. Azt hiszem, itt elég sokan néztek hülyének "ez mit csinál?" alapon.

A belvárossal esztétikai gond nincs: a környék összes középiskolása most ballag, rendkívüli kontrasztot képez, ahogy az ünneplőbe öltözött diákokat kerülgetem a járdán. Valami futóverseny is lehet, mert szembetalálkozom három futóval is, ők valószínűleg a felszerelésem miatt néznek hülyének.

A lényeg, hogy 11:30-ra beérek a célba, gratuláció, emléklap, kitűző. Az arcomon áll a só és még lihegek, az első kérdés: "Csak nem futva?". Nem, csak a végét.

Időm van bőven, az öltözködés, nyújtás után nagyon kényelmesen elérem a vonatot.

Összesítés a végén:
    távolság: 19,6 km (plusz körülbelül 0,5 km tévelygés)
    menetidő: 3:15 perc, állásidő: 15 perc
    nettó sebesség: 6,15 km/ó
    bruttó sebesség: 5,71 km/ó

Hozzá kell még tenni, hogy térkép nélkül vágtam neki a túrának (egy boltban sem találtam), így aztán nagyon jól jött a fénymásolt térképrészlet, amit a pecsételős laphoz adtak a szervezők (és nincs pofám azt mondani, hogy némelyik jelzés fénymásolva rosszul látszott).

Összegezve remek kis túra volt szép tájon - vidám és kellemes. Hogy hosszabb távon mennyivel lett volna rosszabb, azt nem tudnám megmondani. A 35-ös túra emelkedési vázlata nem tűnt rossznak. Talán jövőre kiderül - tetszik nekem ez a környék.

H2T

A bejegyzés trackback címe:

https://erdokerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr312869546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Map
süti beállítások módosítása