Bár nem kimondottan illik a blog profiljába, egy poszt erejéig kis kitérőt teszek az erdő helyett az épített környezetbe, a téma a vasútállomás Hatvanban.
Az állomás épülete a vágányok felől
Az árkád alja is rendezett
A hvg.hu honlapján találtam a cikket, amely a poszt megírására ösztönzött.
"Ugyancsak szocialista realista stílusban épült 1955-56-ban a hatvani vasútállomás."
A hatvani vasútállomás vágányai
Forrás: static.panoramio.com
Jegykiadó ablakok a központi helyiségben
Jó néhányszor megfordultam már a hatvani vasútállomáson, de sohasem a "szocialista realizmus" jutott eszembe róla, az építését is évtizedekkel korábbra tippeltem volna. (A szocreálra iskolapéldaként én azonnal Szolnok vasútállomását mondanám, de minden bizonnyal jó néhány akad még szerte az országban.)
Az állomásépület főbejárata
A vágányokhoz vezető aluljáró lejáratánál is keveredik a XX. és XXI. század
A hatvani vasútállomás szerintem a kulturáltabb, tisztább állomások közé tartozik, és érdemes rászánni tizenöt-húsz percet arra, hogy végigjárja az utazó a belső terét. A feliratok, a díszítés, a padok, a padló, a világítás mind-mind egy másik vasúti rendszerre és egy kisebb világra emlékeztetnek. Akkoriban még egészen mást jelentett vonattal utazni és teljesen más presztízse volt a MÁV-nak is.
Néhol már belül is látszik az idő nyoma
Folyosó az épület hosszanti tengelyében az aluljáró felé
Manapság ilyen már nem épül, a modern megállók és állomások uniformizált, lecsupaszított változatok csupán ehhez képest.
Klasszikus váróterem
A folyosó másik irányba vezető szakasza
Sajnos kívül, a falakon már több helyen lehullott a vakolat, és néhol kilógnak már a téglák is, de belülről még egész jó állapotban van az épület.
Oldalsó bejárat
Utcafronttól elzárt belső udvar
Egy késés miatt lehetőségem nyílt néhány fényképet készíteni (sajnos a felüljáróra nem jutott eszembe fölmenni, pedig nyilván onnan remek áttekintő képek születhettek volna).
Na jó, a középső dombormű tényleg az 50-es éveket idézi
Az emeletre vezető lépcsőfeljáró sem high-tech jellegű
"Az 1867-ben átadott, és 1890-ben kibővített régi indóház öt évig üzemelt. 1895-ben épült meg az a nagyobb állomásépület, amely a II. világháborúban, 1944. szeptember 20-án egy súlyos bombatámadás során megsemmisült. A mai épület átadására 1956. január 20-án került sor."
A második világháborús bombázás emléktáblája
Ehhez nem kell semmilyen kommentár
"Az ötvenes években újjáépített szocreál stílusú épület áll ma is az eredeti helyén."
forrás: www.vasútállomások.hu
A Recskre és Hortobágyra internált vasutasok emléktáblája
Megérdemelné a műemlékvédelmet.
H2T
Utolsó kommentek