Erdőkerülő

Természetjárás Gyaloglás Kirándulás Teljesítménytúra

Miért?

Mert rengeteg hely van Magyarországon, amit látni érdemes!

Ajánlott kilátók

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Utolsó kommentek

Ez-az

Úti- és képeskönyv helyett...

... amerre megfordultam.

Ajánlott zarándokhelyek

Címkék

2011 (10) 2012 (46) 2013 (25) 2014 (32) 2015 (2) 2016 (7) ajánló (11) Alföld (5) április (11) Árpád-kilátó (1) augusztus (4) A Budai-hegység távoli csúcsai (1) A híd túl messze van (1) Bakony (7) Bálvány (1) Barlangtól-Barlangig (1) beszámoló (52) Bika Félmaraton (1) Börzsöny (14) Börzsönyi Kék (1) Börzsöny kapuja (1) Budai-hegység (15) Budai zöld túra (1) Buda barlangjai (1) Bükk (27) Bükkalja (5) Bükkalja Gyöngyszemei (2) Bükki Kilátások (2) Ciszterci apátság romjai (1) Csergezán Pál-kilátó (1) Cserhát (2) Cserhát 40 (1) Cuha-völgy (1) Cuha 50 (1) december (8) Dél-Börzsönyi Kilátások (2) Dél-Dunántúli Kéktúra (1) Dobogó-tető (1) Dobogókő (1) Dömösi prépostság romjai (1) Eger Csillaga 20 (1) Egri Bükk (3) február (5) Fekete-hegyek (1) Felső-Homokhátság (2) Felső-Homokhátság 20 (1) felszereléslista (1) futás (2) Galga 25 (1) Gödöllői-dombság (5) gyaloglás (67) gyalogtúra (71) Három-kő (1) Hatvan (1) Horváth József emléktúra (1) január (8) jelvényszerző (5) Julianus-kilátó (1) július (4) június (9) Kaán Károly-kilátó (1) Kaptárkövek (1) Karancs-Medves 20 (1) Karancs Medves (1) Kecske-kő (1) Kerecsen 20 (1) Kerek-templom (Bakonyszentlászló) (1) Királyrét 30 (1) kirándulás (74) Kis-Hárs-hegy (1) Kitörés 60 (1) Kiútahírem (1) Klastrompuszta (1) Kőris-hegy (1) Látó-hegy (1) Lesvadászat (1) Magyarországi Forrástúrák (1) május (16) Makovecz Imre-kilátó (1) március (7) Mátra (9) Mátraalja (2) Mátrahegy túra (1) Mátra 60 (3) Millenniumi kilátó Cserépfalu (1) Nagy-Hárs-hegy (1) Nagy-Kopasz (1) Nagybörzsönyi Kétlevelű (1) Négy kolostor útja a Pilisben (1) Nik 40É (1) november (8) off (5) október (2) Őr-kő (1) ősborókás (1) összesítés (5) pálos kolostorrom (2) Pálos kolostorrom Bükkszentlélek (1) Pásztó 50 (2) Patai Mátra 50 (1) Pilis (11) Pilisszentkereszt (1) Pilisszentlélek (1) Pilis 35 (2) Piros 35 (1) Püspöki kör 50 (1) Rezső-kilátó (1) Salgóvár (1) Sorrento 21 (1) Szent István-templom (1) Szent Kereszt kolostor (1) Szent Márton templom (1) szeptember (3) Szűz Mária-plébániatemplom (1) tájkép (28) Tar-kő (1) Tarnai-pihenő (1) Téli Körös (1) Téli Mátra (1) teljesítménytúra (66) természetjárás (72) terv (12) Tisza (1) Tortúra (4) túra (74) túramozgalom (5) túrázás (53) Vajda Péter-kilátó (1) vasútállomás (1) virág (10) Visegrádi-hegység (5) Witt Lajos-kilátó (1) Címkefelhő

Hatvan, vasútállomás

2012.08.26. 06:00 | H2T | 3 komment

Címkék: 2012 augusztus vasútállomás Hatvan


Bár nem kimondottan illik a blog profiljába, egy poszt erejéig kis kitérőt teszek az erdő helyett az épített környezetbe, a téma a vasútállomás Hatvanban.


Az állomás épülete a vágányok felől


Az árkád alja is rendezett

A hvg.hu honlapján találtam a cikket, amely a poszt megírására ösztönzött.

"Ugyancsak szocialista realista stílusban épült 1955-56-ban a hatvani vasútállomás."

A hatvani vasútállomás vágányai
Forrás: static.panoramio.com


Jegykiadó ablakok a központi helyiségben

Jó néhányszor megfordultam már a hatvani vasútállomáson, de sohasem a "szocialista realizmus" jutott eszembe róla, az építését is évtizedekkel korábbra tippeltem volna. (A szocreálra iskolapéldaként én azonnal Szolnok vasútállomását mondanám, de minden bizonnyal jó néhány akad még szerte az országban.)

Az állomásépület főbejárata


A vágányokhoz vezető aluljáró lejáratánál is keveredik a XX. és XXI. század

A hatvani vasútállomás szerintem a kulturáltabb, tisztább állomások közé tartozik, és érdemes rászánni tizenöt-húsz percet arra, hogy végigjárja az utazó a belső terét. A feliratok, a díszítés, a padok, a padló, a világítás mind-mind egy másik vasúti rendszerre és egy kisebb világra emlékeztetnek. Akkoriban még egészen mást jelentett vonattal utazni és teljesen más presztízse volt a MÁV-nak is.

Néhol már belül is látszik az idő nyoma


Folyosó az épület hosszanti tengelyében az aluljáró felé

Manapság ilyen már nem épül, a modern megállók és állomások uniformizált, lecsupaszított változatok csupán ehhez képest.

Klasszikus váróterem


A folyosó másik irányba vezető szakasza

Sajnos kívül, a falakon már több helyen lehullott a vakolat, és néhol kilógnak már a téglák is, de belülről még egész jó állapotban van az épület.

Oldalsó bejárat

Utcafronttól elzárt belső udvar

Egy késés miatt lehetőségem nyílt néhány fényképet készíteni (sajnos a felüljáróra nem jutott eszembe fölmenni, pedig nyilván onnan remek áttekintő képek születhettek volna).

Na jó, a középső dombormű tényleg az 50-es éveket idézi

Az emeletre vezető lépcsőfeljáró sem high-tech jellegű

"Az 1867-ben átadott, és 1890-ben kibővített régi indóház öt évig üzemelt. 1895-ben épült meg az a nagyobb állomásépület, amely a II. világháborúban, 1944. szeptember 20-án egy súlyos bombatámadás során megsemmisült. A mai épület átadására 1956. január 20-án került sor."

 A második világháborús bombázás emléktáblája

Ehhez nem kell semmilyen kommentár

"Az ötvenes években újjáépített szocreál stílusú épület áll ma is az eredeti helyén."

forrás: www.vasútállomások.hu


A Recskre és Hortobágyra internált vasutasok emléktáblája

Megérdemelné a műemlékvédelmet.

H2T

A bejegyzés trackback címe:

https://erdokerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr64729411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Albu 2013.10.16. 10:48:53

És igen, ez szocreál (szocialista realista), ami kb. az ötvenes évek második felében volt építészeti stílus, lásd Székesfehérvár, Győr, Debrecen, Dunaújváros felvételi épületeit! (Vagy pl. a Műegyetem R, T, H, G, V1 épületeit, de még a Miskolci Egyetem [RMNME] nagyja is ide tartozik; lakóépületből: Budapesten a Kerepesi úti lakótelep [Róna utca és Örs vezér tere között] és a lágymányosi ltp. nyugati, azaz régebbi fele), és maga Dunaújváros legkorábbi negyedei, a főiskola főépülete.

Az utána következők semmiképp, az inkább szocmodern, a kettő és ég és föld: előbbi pl. a klasszicizmusból építkezik. És nem is lóg ki a hazai építészetből, lásd a Bécsi úti vagy Nagyszombat utcai városi házakat: az 1920-as években épült, és kísértetiesen hasonló a szocreállal.

Szolnok (jelenlegi állomásának jelenlegi) felvételi épülete hetvenes években épült, és tipikusan olyan is (nevezzük szocmodernnek), viszont egyáltalán nem szocreál. Bővebb infót itt találsz: www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=szol

Na bocs, de kikívánkozott a fejemből az egyik leggyakoribb sutaság helyretétele.

Amúgy jó, hogy földolgoztad a témát, és sok képpel illusztráltad.

H2T 2013.10.18. 15:46:31

@Albu:

Köszönöm a helyesbítést, az építészeti stílusokban nem mozgok túl otthonosan.

Albu 2014.01.10. 12:36:57

@H2T: Szívesen. Ez egy gyakori téves szóhasználat, nyilván lassan lehet kikoptatni. A lényeg, hogy értékeljük a stílust (még ha kényszerimport is a háttere), és nem mossuk össze egy másikkal (még ha egy/hasonló történelmi időszakban is érvényesültek.

A győri felvételi épülettel együtt amúgy műemléki védettséget kapott. net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200024.EMM
Map