Erdőkerülő

Természetjárás Gyaloglás Kirándulás Teljesítménytúra

Miért?

Mert rengeteg hely van Magyarországon, amit látni érdemes!

Ajánlott kilátók

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

Ez-az

Úti- és képeskönyv helyett...

... amerre megfordultam.

Ajánlott zarándokhelyek

Címkék

2011 (10) 2012 (46) 2013 (25) 2014 (32) 2015 (2) 2016 (7) ajánló (11) Alföld (5) április (11) Árpád-kilátó (1) augusztus (4) A Budai-hegység távoli csúcsai (1) A híd túl messze van (1) Bakony (7) Bálvány (1) Barlangtól-Barlangig (1) beszámoló (52) Bika Félmaraton (1) Börzsöny (14) Börzsönyi Kék (1) Börzsöny kapuja (1) Budai-hegység (15) Budai zöld túra (1) Buda barlangjai (1) Bükk (27) Bükkalja (5) Bükkalja Gyöngyszemei (2) Bükki Kilátások (2) Ciszterci apátság romjai (1) Csergezán Pál-kilátó (1) Cserhát (2) Cserhát 40 (1) Cuha-völgy (1) Cuha 50 (1) december (8) Dél-Börzsönyi Kilátások (2) Dél-Dunántúli Kéktúra (1) Dobogó-tető (1) Dobogókő (1) Dömösi prépostság romjai (1) Eger Csillaga 20 (1) Egri Bükk (3) február (5) Fekete-hegyek (1) Felső-Homokhátság (2) Felső-Homokhátság 20 (1) felszereléslista (1) futás (2) Galga 25 (1) Gödöllői-dombság (5) gyaloglás (67) gyalogtúra (71) Három-kő (1) Hatvan (1) Horváth József emléktúra (1) január (8) jelvényszerző (5) Julianus-kilátó (1) július (4) június (9) Kaán Károly-kilátó (1) Kaptárkövek (1) Karancs-Medves 20 (1) Karancs Medves (1) Kecske-kő (1) Kerecsen 20 (1) Kerek-templom (Bakonyszentlászló) (1) Királyrét 30 (1) kirándulás (74) Kis-Hárs-hegy (1) Kitörés 60 (1) Kiútahírem (1) Klastrompuszta (1) Kőris-hegy (1) Látó-hegy (1) Lesvadászat (1) Magyarországi Forrástúrák (1) május (16) Makovecz Imre-kilátó (1) március (7) Mátra (9) Mátraalja (2) Mátrahegy túra (1) Mátra 60 (3) Millenniumi kilátó Cserépfalu (1) Nagy-Hárs-hegy (1) Nagy-Kopasz (1) Nagybörzsönyi Kétlevelű (1) Négy kolostor útja a Pilisben (1) Nik 40É (1) november (8) off (5) október (2) Őr-kő (1) ősborókás (1) összesítés (5) pálos kolostorrom (2) Pálos kolostorrom Bükkszentlélek (1) Pásztó 50 (2) Patai Mátra 50 (1) Pilis (11) Pilisszentkereszt (1) Pilisszentlélek (1) Pilis 35 (2) Piros 35 (1) Püspöki kör 50 (1) Rezső-kilátó (1) Salgóvár (1) Sorrento 21 (1) Szent István-templom (1) Szent Kereszt kolostor (1) Szent Márton templom (1) szeptember (3) Szűz Mária-plébániatemplom (1) tájkép (28) Tar-kő (1) Tarnai-pihenő (1) Téli Körös (1) Téli Mátra (1) teljesítménytúra (66) természetjárás (72) terv (12) Tisza (1) Tortúra (4) túra (74) túramozgalom (5) túrázás (53) Vajda Péter-kilátó (1) vasútállomás (1) virág (10) Visegrádi-hegység (5) Witt Lajos-kilátó (1) Címkefelhő

Rajtig/céltól

2011.06.15. 10:11 | H2T | Szólj hozzá!

Nem utálom én a magyar tömegközlekedést, és minden ellenkező látszat dacára ennek a blognak nem is feladata vagy szándéka az állandó fikázás ezen a téren, de úgy gondolom, a Mátrai Csillagok 40 túra rajtjának megközelítése apropóján erről is megosztom néhány fölösleges gondolatom.

A hosszú hétvége miatt reális opció volt személygépjárművel eljutnom Gyöngyösre, a rajt és cél helyszínére. Azért nem kapkodtam el a dolgot és pontosítottam, hogyan nézne ki mindez tömegközlekedéssel és hogyan autóval. Bokszkifejezéssel élve döntő fölénnyel ért véget a meccs már az első menetben, (a végkimenetelre számítottam, de ekkora különbségre azért mégsem).

Az érthető, hogy tömegközlekedéssel 300 kilométerre jön ki egy nagyjából közúton oda-vissza 220 kilométeres út. Ebből és az átszállásokból következően pedig az is tolerálható, hogy mindez hosszabb ideig is tart (Volán - BKV - MÁV - túra - MÁV - BKV - Volán sorrendben).

Az viszont, hogy mindezt teljes árú jeggyel számolva az útiköltség másfélszerese az üzemanyagköltségnek, már némiképp nehezebben (még akkor is, ha az utazásra használt jármű kimondottan alacsony fogyasztású, ennyi "csalás" van a dologban).

Érthetetlen az elvárás, hogy környezettudatosan a buszt és a vasutat válassza az ember, ha minden előny a személygépkocsi mellett szól: lényegesen olcsóbb; kényelmesebb mind a személy-, mind a hátizsák utaztatása szempontjából; háztól házig visz; átszállás nélküli és nincs menetrendhez kötve.

550(!) forintos gázolajár kellene ahhoz, hogy kiegyenlítődjenek a költségek. Itt azonban az ember eszén átvillanhat az is, hogy az állam évente nem kevés milliárdot lapátol a tömegközlekedési cégekbe a veszteségek kinullázására - vajon mennyibe kellene kerülnie egy-egy jegynek ahhoz, hogy nullszaldósra ki lehessen hozni az utaztatást? Ha az utasszám miatt van ez így, hamar eljuthatunk a farkába harapó kígyóhoz: drága a jegy a kevés utas miatt, de amíg ez így van, nem fogja megérni az autósnak, hogy átváltson tömegközlekedésre.

(Zárójeles és egyben messzire vezető kérdés, hogy a veszteségek vajon eleve kódolva vannak-e a tömegközlekedés rendszerébe és így az államnak alapvető kötelessége-e fenntartani ennek ellenére a rendszert. Nem mondom, hogy ördögtől való ez a megoldás, csak ezt így nemigen hangoztatják, a környezettudatosságot és közlekedésoptimalizálást annál inkább, ennek viszont a jegyár vs. üzemanyagár kérdés már a kiindulópontnál erősen keresztbe tesz.)

Úgy tűnik, jelenleg Magyarországon a teljes árú tömegközlekedést csak az egyszerre gazdag és ráérős emberek engedhetik meg maguknak, de ők valószínűleg ritkán vonatoznak csak úgy passzióból, hacsak nem a Greenpeace frontemberei. Az megint más kérdés, hogy akik meg rákényszerülnek erre saját gépkocsi híján, nekik valószínűleg épp azért muszáj, mert nem engedhetik ezt maguknak a gépjármű fenntartását.

Ezek szerint a túrázás a tehetősek hobbija (sportja), kinek hogy tetszik.

Valami alapvető hiba van a közlekedési rendszerben. Vagy fantasztikusan olcsó Magyarországon az üzemanyag, amire a kőolajmezők hiányában és a környező országokban aktuális benzin- és gázolajárakat nézve nem fogadnék túl nagy összegben, vagy a teljes árú tömegközlekedés irreálisan drága.

Egy pozitívum azért eszembe jutott: a vonaton hazafelé tudtam volna aludni. Vezetés közben ez kimondottan ellenjavallott.

H2T

A bejegyzés trackback címe:

https://erdokerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr782985451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Map
süti beállítások módosítása