Erdőkerülő

Természetjárás Gyaloglás Kirándulás Teljesítménytúra

Miért?

Mert rengeteg hely van Magyarországon, amit látni érdemes!

Ajánlott kilátók

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

Ez-az

Úti- és képeskönyv helyett...

... amerre megfordultam.

Ajánlott zarándokhelyek

Címkék

2011 (10) 2012 (46) 2013 (25) 2014 (32) 2015 (2) 2016 (7) ajánló (11) Alföld (5) április (11) Árpád-kilátó (1) augusztus (4) A Budai-hegység távoli csúcsai (1) A híd túl messze van (1) Bakony (7) Bálvány (1) Barlangtól-Barlangig (1) beszámoló (52) Bika Félmaraton (1) Börzsöny (14) Börzsönyi Kék (1) Börzsöny kapuja (1) Budai-hegység (15) Budai zöld túra (1) Buda barlangjai (1) Bükk (27) Bükkalja (5) Bükkalja Gyöngyszemei (2) Bükki Kilátások (2) Ciszterci apátság romjai (1) Csergezán Pál-kilátó (1) Cserhát (2) Cserhát 40 (1) Cuha-völgy (1) Cuha 50 (1) december (8) Dél-Börzsönyi Kilátások (2) Dél-Dunántúli Kéktúra (1) Dobogó-tető (1) Dobogókő (1) Dömösi prépostság romjai (1) Eger Csillaga 20 (1) Egri Bükk (3) február (5) Fekete-hegyek (1) Felső-Homokhátság (2) Felső-Homokhátság 20 (1) felszereléslista (1) futás (2) Galga 25 (1) Gödöllői-dombság (5) gyaloglás (67) gyalogtúra (71) Három-kő (1) Hatvan (1) Horváth József emléktúra (1) január (8) jelvényszerző (5) Julianus-kilátó (1) július (4) június (9) Kaán Károly-kilátó (1) Kaptárkövek (1) Karancs-Medves 20 (1) Karancs Medves (1) Kecske-kő (1) Kerecsen 20 (1) Kerek-templom (Bakonyszentlászló) (1) Királyrét 30 (1) kirándulás (74) Kis-Hárs-hegy (1) Kitörés 60 (1) Kiútahírem (1) Klastrompuszta (1) Kőris-hegy (1) Látó-hegy (1) Lesvadászat (1) Magyarországi Forrástúrák (1) május (16) Makovecz Imre-kilátó (1) március (7) Mátra (9) Mátraalja (2) Mátrahegy túra (1) Mátra 60 (3) Millenniumi kilátó Cserépfalu (1) Nagy-Hárs-hegy (1) Nagy-Kopasz (1) Nagybörzsönyi Kétlevelű (1) Négy kolostor útja a Pilisben (1) Nik 40É (1) november (8) off (5) október (2) Őr-kő (1) ősborókás (1) összesítés (5) pálos kolostorrom (2) Pálos kolostorrom Bükkszentlélek (1) Pásztó 50 (2) Patai Mátra 50 (1) Pilis (11) Pilisszentkereszt (1) Pilisszentlélek (1) Pilis 35 (2) Piros 35 (1) Püspöki kör 50 (1) Rezső-kilátó (1) Salgóvár (1) Sorrento 21 (1) Szent István-templom (1) Szent Kereszt kolostor (1) Szent Márton templom (1) szeptember (3) Szűz Mária-plébániatemplom (1) tájkép (28) Tar-kő (1) Tarnai-pihenő (1) Téli Körös (1) Téli Mátra (1) teljesítménytúra (66) természetjárás (72) terv (12) Tisza (1) Tortúra (4) túra (74) túramozgalom (5) túrázás (53) Vajda Péter-kilátó (1) vasútállomás (1) virág (10) Visegrádi-hegység (5) Witt Lajos-kilátó (1) Címkefelhő

Királyrét 30

2013.05.09. 06:00 | H2T | Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló túra kirándulás május gyalogtúra túrázás teljesítménytúra gyaloglás természetjárás 2013 Börzsöny Királyrét 30

2013. május 05.

Útvonal: Kismaros -> Verőce -> Magyarkút -> Királyrét -> Kisinóc -> Kóspallag -> Kismaros

 
 

 

Időben érkeztem Kismarosra és az első 25 indulóba be is fértem, még azzal együtt is, hogy a start előtt megreggeliztem a patakparton, a rajtoltatás kis létszáma családias jellegű rendezvényre utalt.

A Nagy-völgyi-patak Verőce határában

Az első kilométerek aszfalton Verőce felé, félig-meddig a fák árnyékában a kerékpárúton, jobbról néha a Duna is fel-feltűnt. Az útvonalat nem ismerve ekkor még erősen tartottam a melegnek ígérkező időjárástól. A falu temploma mellett fölkaptatva legalább három útvonalat használtunk a túratársakkal a Csattogó-völgy felé menet, pedig az itiner szépen írta sorban az utcaneveket (más kérdés, hogy szükség is volt rá, a piros sáv jelzés jó pár száz méteren keresztül hiányzott, ami ilyen kanyargós utcákban nem túl tájékozódásbarát).

Útban Magyarkút felé

Az első ellenőrzőpont Verőce vasútállomásán, folytatódik a vasútállomások sorozata, nem véletlen az "Előzd meg a kisvasutat!" az alcíme a túrának. Innen igen hosszadalmas folyamattal lehet csak elhagyni a civilizációt, a hétvégi házak sora alig-alig akar elfogyni, virágzó orgonabokrokat hagytam el sorra, barátságos és barátságtalan kutyák jöttek szembe; valamint itt-ott széles dagonyák vetítették előre, hogy a Börzsönyben ezen a hétvégén a víznek nem volt híján az erdő.

Kellemes meglepetés a túra vonalvezetése: nem elég a fák árnyéka, de gyakorlatilag Magyarkúttól, körülbelül a túra ötödik kilométerétől stabilan patakvölgyben vagy a medertől látótávolságra vezet a turistaút, kicsit párás a levegő, de kellemes, túrázásra tökéletes.

A Les-völgyi-patak

Magyarkúttól kezdődik az igazi erdő, fiatal és ritkásabb, idősebb tölgyesek váltják egymást, a talaj néhol köves, de teljesen jól járható volt, a piros sáv ösvénye pedig időnként áthurkolódik a Les-völgy patakján. Hozzá kell tenni, hogy a víz a "meder" fogalmát viszonylag kiterjesztően értelmezte, néhol az erdei út két keréknyomában is vígan csorgott lefelé.
Csöndes kis szakasz volt ez, egyedül sétálhattam az erdőben, se előttem, se mögöttem senki.

Szemben a Szőlő-hegy kúpja

A következő ellenőrzőpont Szokolya, vasútállomás - nem sikerült megelőznöm a kisvasutat, mire odaértem, már bent állt, indulásra készen. 8,8 kilométert tettem meg másfél óra alatt, ahhoz képest, hogy nem akartam sietni, kimondottan gyorsan haladtam.

Innen továbbra is patakvölgyben vezetett az út, a Palóc Piroson, egy jellegzetes S kanyarból jól lehetett azonosítani a megtett távolságot, de Királyrét előtt elkövettem a túra során egyetlen nagyobb elkavarásomat: nem néztem a térképet, csak az itinert és elfordultam északkelet felé a zöld sávon - nyugat helyett. Pár száz méter után gyanús is lett a dolog, de ahhoz persze lusta voltam, hogy visszatérjek az utolsó ismert pontra, ahogyan azt kellett volna, inkább kerültem balra körívben át az erdőn. Így sikerült kilyukadnom a Madaras-fa-oldal meredekjén, ami annyiban segített, hogy könnyedén rájöhettem, hol vagyok.

Királyréten majálishangulat, nagyszámú kiránduló mindenfelé és a 15 kilométeres táv célja, egy rövid ebédet iktattam be, ami még úgy is simán belefért az időbe, hogy a kavargással legalább húsz percem elment. 
Innen kezdve már mindenhol túrázókkal találkoztam, két osztálynyi iskolás, egy idősebb csoport, családok és magányos kirándulók - igen népszerű úticél volt a Királyrét és környéke ezen a hétvégén.

Fölfelé a túra leghosszabb emelkedőjén

Innen következett a túra egyetlen emelkedős része, de a legnagyobb tengerszint feletti magasság itt sem érte el a 400 métert. Az út keresztezte a Király-rétet és az Ábrahám-kertet, a nyílt részeken már nem volt annyira túrázóbarát a tűző nap, de egyik tisztáson sem volt túl hosszú az árnyék nélküli szakasz.

A Király-rét


Erdei út bejárata az Ábrahám-kert után

A kisinóci turistaháztól két lehetőségem volt a folytatásra (még a pontőr szerint is), az egyik az aszfaltúton le Kóspallagig, a másik a frissen bekanyarított kék sávon az erdőben, természetesen az utóbbit választottam. Így sikerült bennmaradnom az árnyékban, még ha akadt eléggé kijáratlan szakasz a bokrok között és sár az utolsó emelkedő után. A túra legnagyobb dagonyáján Kóspallag előtt vergődtem át, itt tettem le végleg arról, hogy viszonylag kulturált állapotú nadrágszárral érjek célba.

Turistaház, Kisinóc

Az utolsó ellenőrzőpont érintése után a Kis-Hanta-patak völgye következett, ahol ismét jelentős mennyiségű víz akadt, a turistatérképen is jelölt mocsaras részen a patak gyakorlatilag a fél mezőt elöntötte és meglepően hangos zúgással is folyt. A zúgás okának kiderítésére inkább nem vállalkoztam - ránézésre minimálisan térdig kellett volna gázolni a vízben, hogy a tényleges medert megközelítsem.

A fákon túl a Nagy-Vaskapu kettős csúcsa


A Kis-Hanta-patak

A Csömöle-völgyben, még az erdőben a sárga sáv jelzés visszatért az aszfaltra, jelezve, hogy közeleg a túra vége, ide még beterveztem néhány forrás-fényképet, de sem a Riesner-, sem a Testvér-forrást nem sikerült felfedeznem, valahogy elsétáltam mellettük.

Világháborús emlékmű, Kóspallag

A Morgó megállóhelytől kellett teljesíteni a túra legkevésbé élvezetes szakaszát: másfél kilométer aszfalt szinte semmi árnyékkal, de ez már a célegyenes volt. A célban a reggel látottakhoz képest meglepően nagy volt a létszám, futók és túrázók vegyesen, de a hangulat maradt, láthatóan sokan ismerték már egymást korábbról.

Táv (itiner szerint): 30,2 kilométer
Táv (GPS szerint): 32,6 kilométer

Menetidő: 6 óra 45 perc
Bruttó sebesség: 4,83 km/óra

Állásidő: 53 perc
Nettó sebesség: 5,55 km/óra

Szintemelkedés: 380 méter
CsCs pont: 12,5 pont

Összesítve:
Szintemelkedés: 13325 méter
CsCs pont: 387,8 pont

Az igazán kanyargós erdei patak

Közepes tempóval teljesítettem a 30 kilométert, hiába indultam gyorsan, a végére azért erősen leadtam a sebességből. A túra könnyű nehézségi fokúnak minősíthető, a szintemelkedés minimális, igazi futóterep (már ha a sártól eltekintünk). Az ellátás átlagos, semmi különös a megszokotthoz képest, talán a futóknak az izotóniás ital jön a legjobban, főleg ilyen időjárási viszonyok között. A tájékozódás sem nehéz, gyakorlatilag négy különböző színű sávot kell követni egymás után, igazán elkavarós rész nem volt a túrán. Az itiner szöveges része (különösen a táblázat) teljesen rendben volt, bár a GPS-szerű térkép nekem valahogy nem igazán tetszett, de a rendes túrázó visz magával turistatérképet és ha kell, meg is nézi...

H2T

A bejegyzés trackback címe:

https://erdokerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr895282643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Map
süti beállítások módosítása