Erdőkerülő

Természetjárás Gyaloglás Kirándulás Teljesítménytúra

Miért?

Mert rengeteg hely van Magyarországon, amit látni érdemes!

Ajánlott kilátók

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

Ez-az

Úti- és képeskönyv helyett...

... amerre megfordultam.

Ajánlott zarándokhelyek

Címkék

2011 (10) 2012 (46) 2013 (25) 2014 (32) 2015 (2) 2016 (7) ajánló (11) Alföld (5) április (11) Árpád-kilátó (1) augusztus (4) A Budai-hegység távoli csúcsai (1) A híd túl messze van (1) Bakony (7) Bálvány (1) Barlangtól-Barlangig (1) beszámoló (52) Bika Félmaraton (1) Börzsöny (14) Börzsönyi Kék (1) Börzsöny kapuja (1) Budai-hegység (15) Budai zöld túra (1) Buda barlangjai (1) Bükk (27) Bükkalja (5) Bükkalja Gyöngyszemei (2) Bükki Kilátások (2) Ciszterci apátság romjai (1) Csergezán Pál-kilátó (1) Cserhát (2) Cserhát 40 (1) Cuha-völgy (1) Cuha 50 (1) december (8) Dél-Börzsönyi Kilátások (2) Dél-Dunántúli Kéktúra (1) Dobogó-tető (1) Dobogókő (1) Dömösi prépostság romjai (1) Eger Csillaga 20 (1) Egri Bükk (3) február (5) Fekete-hegyek (1) Felső-Homokhátság (2) Felső-Homokhátság 20 (1) felszereléslista (1) futás (2) Galga 25 (1) Gödöllői-dombság (5) gyaloglás (67) gyalogtúra (71) Három-kő (1) Hatvan (1) Horváth József emléktúra (1) január (8) jelvényszerző (5) Julianus-kilátó (1) július (4) június (9) Kaán Károly-kilátó (1) Kaptárkövek (1) Karancs-Medves 20 (1) Karancs Medves (1) Kecske-kő (1) Kerecsen 20 (1) Kerek-templom (Bakonyszentlászló) (1) Királyrét 30 (1) kirándulás (74) Kis-Hárs-hegy (1) Kitörés 60 (1) Kiútahírem (1) Klastrompuszta (1) Kőris-hegy (1) Látó-hegy (1) Lesvadászat (1) Magyarországi Forrástúrák (1) május (16) Makovecz Imre-kilátó (1) március (7) Mátra (9) Mátraalja (2) Mátrahegy túra (1) Mátra 60 (3) Millenniumi kilátó Cserépfalu (1) Nagy-Hárs-hegy (1) Nagy-Kopasz (1) Nagybörzsönyi Kétlevelű (1) Négy kolostor útja a Pilisben (1) Nik 40É (1) november (8) off (5) október (2) Őr-kő (1) ősborókás (1) összesítés (5) pálos kolostorrom (2) Pálos kolostorrom Bükkszentlélek (1) Pásztó 50 (2) Patai Mátra 50 (1) Pilis (11) Pilisszentkereszt (1) Pilisszentlélek (1) Pilis 35 (2) Piros 35 (1) Püspöki kör 50 (1) Rezső-kilátó (1) Salgóvár (1) Sorrento 21 (1) Szent István-templom (1) Szent Kereszt kolostor (1) Szent Márton templom (1) szeptember (3) Szűz Mária-plébániatemplom (1) tájkép (28) Tar-kő (1) Tarnai-pihenő (1) Téli Körös (1) Téli Mátra (1) teljesítménytúra (66) természetjárás (72) terv (12) Tisza (1) Tortúra (4) túra (74) túramozgalom (5) túrázás (53) Vajda Péter-kilátó (1) vasútállomás (1) virág (10) Visegrádi-hegység (5) Witt Lajos-kilátó (1) Címkefelhő

Bükkalja Gyöngyszemei 25

2013.05.23. 06:00 | H2T | Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló túra kirándulás május gyalogtúra túrázás teljesítménytúra gyaloglás természetjárás 2013 Bükkalja Bükkalja Gyöngyszemei

2013. május 20.


Útvonal: Cserépfalu -> Bükkzsérc -> Noszvaj -> Galassy-kripta -> Bogács -> Cserépváralja -> Cserépfalu

 

 


A májusi túradömpingben az a jó, hogy mindig van egy tartalék opció. Erre a hétvégére bedőlt az elsődleges és a másodlagos tervezet is, de még mindig ott volt vésztartalékként a Bükkalja Gyöngyszemei. Jubileumi tizedik rendezés ide vagy oda, idén sem hemzsegtek a nevezni szándékozók a cserépfalui iskola aulájában induláskor, úgy tűnik, a Zöld Sportok Clubjának tájékozódási túrái nem tartoznak a legnépszerűbbek közé, pedig lenne ok az ellenkezőjére.

Friss, hűvös reggeli időben vágtam neki a túrának, a Nyomó-hegy felé ezúttal sem akartam kerülni, nem hozott volna akkora rövidítést a távon, amiért megérte volna, így aszfalton sétáltam át Bükkzsércig és ezúttal kihagytam a hétvégi házak közötti tévelygést is, amit tavaly sikerült elkövetnem.

A Suba-lyukhoz vezető völgy déli bejárata

Első világháborús emlékmű, Bükkzsérc


Tipikus bükkaljai látkép, jobbra a távolban Bükkzsérc házai

A Bükkzsérc keleti határában futó talajúton találkoztam először az előző éjszakai zivatar nyomaival, sáros-agyagos volt a talaj, de egyáltalán nem járhatatlan. A temető után balkanyar, át a falun pár száz méter alatt, aztán a tavalyi túráról és a Kaptárkövekről ismerős völgy következett, az első igazán szép bükkaljai kilátással a dombgerincről.. Rutinosan sikerült elkerülnöm itt is a kerítésmászást, a völgy túloldalán megint sáros kaptató, ahogy a rövid erdei szakasz is elég dagonyás volt és már meg is érkeztem az első pontra, a noszvaji átjátszótoronyhoz (negyed tízre). Itt egy gyors reggeli idejére megálltam (alma és egy müzliszelet), aztán ereszkedés a bickliúton Noszvaj felé rétek, kiskertek és szőlősorok között, a magasabb részeken szép panorámával.

A Galassy-kripta

A kripta bejárata

Út a Cseres-erdőben

 Tavalyhoz képest itt is változtattam az útvonalamon, nem kerültem meg délnyugatról a falut, hanem átvágtam rajta keresztezve a kis patakot és a Szomolyai úton, aszfalton értem el a második pontot, a Galassy-kriptát (negyed tizenegy). A kripta állapota semmit sem javult tavaly óta, az esős tavasznak köszönhetően pedig vadul burjánzik előtte a gaz, sajnos karbantartás nélkül nem számíthat sok jóra. A padoknál ettem két szendvicset, úgy látszott, körülbelül óránként fogok megállni hosszabb-rövidebb időre.

Innen tovább aszfalton továbbhaladtam párszáz métert Szomolya felé, majd balkanyar, enyhe emelkedő a szőlőültetvények között a Kőkötő-hegy felé, és a tavaly már bevált útvonalon át a Cseres-erdőn, balról kerülve egy nagy erdőirtást, hamarosan a leértem a festői Jács-völgybe, onnan pedig be Bogácsra, el a termálfürdő mellett, ahol nagy volt a turistaforgalom. Eddigre már alaposan felmelegedett az idő is, épp eléggé ahhoz, hogy az emelkedőkön megizzasszon, meg is jutalmaztam magam a faluban egy jégkrémmel. Már megvoltam a kör kétharmadával és továbbra sem állt szándékomban sietni.

Irtás a Cseres-erdőben

A Jács-völgy

Patak Bogácson, a termálfürdő mellett

A harmadik pont Csáter apó pincéje volt Bogács északi határában (fél tizenkettő), itt vettem észre, hogy a rajtlap hátulján fénymásolt térkép van, ami egy nagyságrenddel használhatóbb, mint az, amit nekem sikerült az utolsó pillanatban beszereznem (nem mintha eddig olyan nagy szükségem lett volna rá, a rutin sok mindenben segített). Ismét kihagytam egy tavalyi plusz tévelygést Bogács határában, a piros sávot követve felmásztam a Vén-hegy gerincére, ahonnan talán a túra legszebb kilátása nyílt a Bükkaljára, balról Bogács, jobbról Cserépfalu zárta a látképet a völgyben (a fénykép közel sem adja vissza a panorámát). A turistaút itt eléggé szűk és benőtt, az erdei út pedig a túra legnagyobb dagonyáját hozta, de ha jól emlékszem, tavaly ugyanitt ugyanez volt a helyzet.

Pincesor, Bogács

Panoráma a Vén-hegy gerincéről

Az erdő, útban Cserépváralja felé

Cserépváralja előtt még egy meredek lejtő az erdőben, de ez legalább száraz, idén nem tehenek legeltek a réten, hanem birkák, de a kutya ugyanúgy nem szereti az idegeneket. Cserépváralján nem sokat időztem, ezúttal nem volt vendéglátás az ellenőrzőponton (fél egy), egy fa árnyékában leültem egy öt perces evésszünetre.

Barlanglakások, Cserépváralja

Innen ismét változtattam tavalyhoz képest az útvonalon és nem a Forma-1 pálya vonalvezetésére emlékeztető műúton caplattam végig Cserépváralja és Cserépfalu között, hanem végigmentem a Kossuth utcán nyugat felé és a Hegyes-halmot megmászva, egy hangulatos kis fenyvesen keresztül jutottam ki Cserépfalu határába. Ha nagyon megnyomtam volna, simán elérem az egy órás buszt, de az eggyel későbbit terveztem, így még bőven belefért a programba a Milleniumi kilátó és a Kis-Amerika barlanglakások útbaejtése és lefényképezése is. Utóbbi katasztrofális állapotban van: az egyik lakás elé több köbméter szikla omlott le, a többi előterét is fölverte a gaz, a karbantartottság teljes hiánya mutatkozik itt is sajnos, ami előbb-utóbb a teljes megsemmisüléshez fog vezetni.

A Millenniumi-kilátó, Cserépfalu


A Nyomó-hegy a kilátótól

Kényelmes tempóban, még fél kettő előtt beérkeztem a célba, ahol zsíros kenyér, hagyma és bükkaljai bor jelentette az ellátást.

Tájékozódási túra mivolta ellenére inkább kultúr-jellegű a Bükkalja Gyöngyszemei, a nyolc órás szintidő is támogatja a nézelődést útközben. Volt aszfalt is, sár is, kilátás is, falu is, erdő is, kilátás is. Az ellenőrök nélküli pontok következtében menetközbeni ellátásra nem kell számítani, de vízvételi lehetőség akad mindegyik faluban, és a célban is lehet falatozni.  Kitűző nincs, az oklevél hátoldalán tájfutótérkép. Nem rossz kis túra, de némi változatosság elkelne a pontoknál, hogy stabil minden éves teljesítő legyek.

Ismertető tábla a Kis-Amerika barlanglakásoknál

Az omlásveszély látványos jelei

Egy "jobb" állapotú barlanglakás kívülről...


...és belülről

Táv: 25 kilométer
(Én a távot kicsit rövidebbnek, a szintet kicsit többnek éreztem, de ez teljesen szubjektív.)

Teljes idő: 5 óra 20 perc
Bruttó sebesség: 4,69 km/óra
(A tavalyihoz képest jóval sétálósabb tempó majdnem egy km/órás sebességcsökkenést jelentett.)

Szintemelkedés: 400 méter
CsCs pont: 16 pont

Összesítve:
Szintemelkedés: 13725 méter
CsCs pont: 403,8 pont

Református templom, Cserépfalu

Első világháborús emlékmű, Cserépfalu, templomkert

(Terv szerint a jövő héten nagyobb falat következik...)

H2T

A bejegyzés trackback címe:

https://erdokerulo.blog.hu/api/trackback/id/tr65311806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Map
süti beállítások módosítása